Bloggar
Inlägg från alla Pedagog Mölndals bloggar.
-
Elever läser för förskolebarn
I Stretered samarbetar förskola och skola för att främja språkutveckling och läslust. Elever i årskurs 6 har skrivit egna böcker som de läst för barnen på förskolan, vilket har varit mycket uppskattat.
-
Hållbarhetsprojekt i förskolan
Stallbackens förskola har arbetat med ett årslångt projekt där hållbarhetsfrågor satts i fokus på ett konkret och kreativt sätt. Barnen har fått skapa insektshotell som sålts till förmån för WaterAid.
-
OS-vecka på Valås förskola
Som en del av rörelsesatsningen i Lindome anordnas en OS-vecka i friidrott på Valås förskola. En vecka fylld av rörelseglädje och spännande utmaningar.
-
Hur skapar vi språkutvecklande arbetsplatser?
Språka - språkutveckling för min yrkesroll - är en kurs i yrkessvenska och förhållningssätt på arbetsplatsen som Språkcentrum Mölndal erbjuder medarbetare inom Mölndals stad. I takt med att fler kurser har genomförts har också stora behov identifierats på olika arbetsplatser som sträcker sig bortom kursdeltagarnas individuella språkutveckling.
-
Profilen Ulrika Björk
För rektor Ulrika Björk är det viktigt att alltid tänka på människors bästa och att tro på deras förmåga. Nu är hon med och planerar och utvecklar nya Västerbergsskolan som ska göra skillnad för eleverna i Bifrost.
-
Klassrummets ledarskap i ny podd
Vilket ledarskap främjar studiero, trygghet och ökar elevernas engagemang för sitt lärande? I första avsnittet av Skolpodd Mölndal medverkar tre lärare från Mölndals grundskolor.
-
Det meningsfulla klassrummet
Maria Wiman har skrivit en bok om hur vi kan få in hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet i elevers vardag och i undervisningen. Det är en bok om motivation, om struktur och det varma ledarskapet. Den handlar om hopp, mod, driv, handlingskraft och hur vi med små medel kan hjälpa elever att finna skolan viktig här och nu.
-
Spel som boostar spelandet
Tomatbingo och hemmatillverkade tärningar hjälper kulturskoleelever att lära sig musikterori.
-
Relationellt ledarskap i klassrummet
I boken Relationellt ledarskap i klassrummet tar författaren Åsa Hirsh ett helhetsgrepp kring vad som kännetecknar en undervisning som får elever att lära sig, utvecklas och trivas i skolan. På Västerbergsskolan har rektor och förstelärare läst boken tillsammans och delar här med sig av bokens huvudsyfte och tankar kring hur den kan användas.
-
Nyfikenhet på AI
Vad innebär den snabba utvecklingen med AI för oss som arbetar i skolförvaltningen och andra delar av offentlig sektor? Verksamhetsutvecklare Fredrik Andersson var en av dem som delade med sig av erfarenheter i ett stadenövergripande utbyte kring AI.