Filmfestival på Gastorps förskola

För tredje året i rad har barn och pedagoger anordnat filmfestival på Gastorps förskola. Ett projekt som inte bara innebär att alla barn får pröva på filmskapande, utan även att alla pedagoger utmanades att göra det tillsammans med dem.

Efter en vårtermin av filmskapande har nu alla de små filmklippen satts ihop till en långfilm som visades på förskolans egen filmfestival. En guldkantad tillställning fylld av glädje och stolthet. Det här är ett sätt att arbeta med digital kompetens i förskolan där barn ges möjlighet att skapa kreativt och uttrycka sig på många olika sätt som en del i förskolans demokratiuppdrag.

Festivalen öppnades av Biodirektören och Discoprinsessan som är anställd på biografen och bidrar med dansglädje och inspiration till filmskapande. Det var en härlig feststämning på gården med ballonger som fladdrade i vinden och barn som var redo att gå på röda mattan in till biosalongerna. För att alla skulle få plats på den välbesökta filmfestivalen visades filmen i både salong 1 och salong 2.

filmskyltar

En mångfald av filmer

Den ihopklippta filmen med alla barnens bidrag väckte stort engagemang och barnen skrattade, sjöng med och flikade in med små detaljer om processen. Efter filmens slut blev det rungande applåder och barnen ropade igen, igen.

filmskylt TV


De flesta filmerna har skapats i mindre grupper med alltifrån animationer av barnens teckningar till musikvideor. Tekniken green screen har använts i många av filmerna vilket har möjliggjort för barnen att förflytta sig till olika platser i verkligheten och i sagans värld. Det har bidragit till reflektioner utifrån ett källkritiskt perspektiv. "Vad är egentligen på riktigt och vilka illusioner kan vi skapa genom att manipulera bildbakgrunder?"

sniglar

Här har barnen använt tekniken time laps för att fånga snigelracets förlopp i ett uppsnabbat tempo.

Humor och filmtekniker

Pedagogerna hade också lagt till en liten överraskning i form av en egen film. Det var ett spännande och humoristiskt drama under titeln ”Rasttjuven” där en mystisk figur med en stor väska tömde pedagogernas skåp på deras tillhörigheter. Det ledde till mycket skratt men också ny inspiration till barnens skapande. De fick chans att se hur en berättelse kan byggas upp dramaturgiskt, hur musik kan skapa känslor och hur olika filmeffekter kan användas. Som en rolig bonus slutade filmen med en inblick i personalrummet där alla pedagoger slog sig till ro när de äntligen lyckats få tillbaka sina saker.

film på TV

Alla kan skapa film

Det är en speciell känsla att få se det man själv varit med och skapat och barnen upplever det verkligen som en högtidsstund med en riktig biodirektör på plats och allt. Biodirektören gestaltas av Veronica Garthman som är eldsjälen i projektet.

Veronica berättar att alla barn kan skapa film på sitt vis. Det kan vara allt ifrån Stop motionfilm på några sekunder till en film på fem minuter med manus och välplanerade scener från de äldre barnen.
-En ettåring kanske inte gör ett manus innan, men filmar en kompis i en vattenpöl och får mycket ny förståelse och nya begrepp. Det är härligt att höra skrattet och kommentarer som mela, mela.

En del av filmskapandet sker som planerad undervisning men det sker också på barnens initiativ i vardagen. När barn spontant skapar filmer kan pedagogerna säga ”Åh, den kan du skicka till direktören så den får vara med på filmfestivalen.”

Det här var den tredje filmfestivalen på Gastorps förskola men det lär bli fler det är något som alla inblandade är överens om, stora som små.

Här kan du läsa mer om att skapa film med barn och elever

Marie Eriksson och Anders Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar